loading...
اخبار
M بازدید : 106 شنبه 04 دی 1395 نظرات (0)

اخبار | سایت خبری ام تک نیوز | «واشنگتن در 37 سال گذشته به هدف خود که تغییر رفتار ایران بوده، دست نیافته است؛ ترامپ می تواند با در پیش گرفتن پنج گام، فصلی جدید را در روابط آمریکا و ایران آغاز نماید...»

نشریه آمریکایی "فوربز" (Forbes) با انتشار گزارشی در صفحه آنلاین خود، تحت عنوان "فصلی جدید در روابط آمریکا و ایران: 5 گام برای ترامپ"، به رئیس جمهور منتخب آمریکا پیشنهاد می کند تا پس از در دست گرفتن قدرت، اقدامات ضد ایرانی خود را آغاز نماید.


در این گزارش می خوانیم:

«از زمان تاسیس جمهوری اسلامی در ایران، سیاست واشنگتن در قبال تهران میان مهار و مماشات، نوسان داشته است. به عنوان مثال ریگان و بوش سیاست مهار را دنبال کرده و پرزیدنت اوباما نیز از سیاست مماشات در قبال ایران استفاده کرد؛ اما تمام آن ها در تعامل با ایران که چالش های جدی برای سیاست خارجی آمریکا در 37 سال گذشته به وجود آورده، موفق نبوده اند. به طور خلاصه باید گفت که واشنگتن به هدف خود که تغییر رفتار ایران بوده، دست نیافته است.

 

 در حالی که ترامپ به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا به همراه تیم سیاست خارجی اش، به دنبال راه حلی برای چگونگی تعامل با ایران هستند باید یک هدف اصلی را در ذهن خود حفظ نمایند: سرمایه گذاری بر مردم ایران بهترین گزینه واشنگتن برای صیانت از منافع و امنیت ملی آمریکا است.

 

اوباما به دنبال سازش و تعامل با ایران بود در حالی که حکومت ایران مسئول شکنجه و کشتار آمریکایی ها در لبنان، عربستان سعودی و عراق و افغانستان است[!]. اما ترامپ می تواند با در پیش گرفتن پنج گام که در زیر به آن اشاره می شود، فصلی جدید را در روابط آمریکا و ایران آغاز نماید:


گام اول، آن است که توافق هسته ای را پاره نکند و در عوض ایران را به شفافیت کامل و جامع در اقدامات خود مجبور نماید. تیم سیاست خارجی آمریکا باید در تمامی موضوعات با ایران مانند یک مجرم برخورد کند مگر آنکه بی گناهی آن ها در آن موضوع ثابت شود. دولت جدید باید به ایران ثابت کند که برجام تنها بخشی از رویکرد جدید واشنگتن در قبال ایران است؛ و در عین حال بر نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم، تضعیف متحدان آمریکا در منطقه و کشتار نظامیان آمریکایی توسط ایران تمرکز کند. در این رویکرد جدید، کمپانی های اروپایی و آمریکایی که وارد تجارت با ایران شوند، با جریمه های سنگینی روبه رو خواهند شد.

 

دومین گام آن است که آقای ترامپ باید از فرصت سال جدید ایرانیان که مطابق با 20 مارس است (نوروز) برای مخاطب قرار دادن مردم ایران به صورت مستقیم و فرستادن پیامی پرشور و پرامید به آنها استفاده نماید و به روشنی اعلام نماید که "کلانتری جدید در شهر است". رئیس جمهور باید در سخنرانی نوروز خود عنوان کند که سیاست آمریکا در قبال ایران تغییر خواهد کرد و دیگر شاخه زیتون به ایران تقدیم نخواهد شد.

 

در سومین گام نیز رئیس جمهور باید با همکاری کنگره که تحت رهبری جمهوری خواهان قرار دارد، از قدرت نرم شبکه فارسی صدای آمریکا به بهترین وجه استفاده نماید. پیش از آنکه دولت اوباما تصمیم به کنار گذاشتن استفاده از قدرت نرم در قبال ایران گرفته و به بهبود روابط با تهران روی آورد، این شبکه مخاطبین گسترده ای در ایران داشته است. تقویت و نیروبخشی به شبکه فارسی صدای آمریکا باید به یک اولویت در سیاست دولت ترامپ در قبال ایران تبدیل شود. در صورتی که تغییری جدی در راستای تقویت برنامه های شبکه صورت پذیرد، مردم ایران به این شبکه اعتماد خواهند کرد.

 

چهارمین اقدام ترامپ باید تلاش برای ساختن پلی محکم به سوی مردم ایران باشد؛ این اقدام از طریق ارسال کمک های انسانی به ایران از سوی وزارت دارایی آمریکا بویژه برای درمان سرطان و مدیریت آلودگی هوا و آب باشد. در صورتی که حکومت ایران با این  اقدام مخالفت کند، واشنگتن می تواند با استفاده از شبکه صدای آمریکا به مردم ایران اعلام کند که آن ها به دلیل مخالفت حکومت شان از این مزایا محروم شده اند.

 

در نهایت و به عنوان پنجمین گام، وزارت بازرگانی ترامپ باید با همکاری کارشناسان آمریکایی ایرانی تبار، طرحی را برای بازسازی ایران تهیه کند که یک نقشه راهی در اختیار بخش های اقتصادی ایران قرار دهد تا خود را بازسازی کنند؛ چرا که ایجاد ایرانی آباد و پویا که درون خود و همچنین با همسایگانش در صلح است، به نفع آمریکا خواهد بود.

 

پس از 37 سال، اکنون رئیس جمهور منتخب آمریکا فرصتی تاریخی در اختیار دارد تا به گونه ای با ایران تعامل کند که به نفع مردم آمریکا و ایران باشد.»

 

گفتنی است این نشریه آمریکایی در حالی به بزرگنمایی و مبالغه در رابطه با شبکه صدای آمریکا پرداخته است که بر اساس گزارش هاى منتشر شده در هفته های اخیر، تلاش هايی از سوی قانونگذاران امریکا در واشنگتن دی سی برای تغيير مدیریت رسانه های دولتی آمریکا به مديريت بخش خصوصی در جریان است. با تصويب و اجراى مراحل قانونی مسلما شاهد تغییراتى ساختاری در صدای آمریکا خواهیم بود. با ادغام رسانه های دولتی و تغيير ساختار آن از فدرال به غير فدرال ممكن است مديران و کارکنان بخش فارسی صدای آمریکا و رادیو فردا دچار تعديل نيروى جدى شوند.

 

هفته گذشته نیز روزنامه واشنگتن تایمز (Washington Times) در ستون مقالات خود، یادداشتی را با امضای کنت تیمرمن منتشر کرد که در آن نویسنده مقاله خواهان تعطیلی بخش فارسی صدای آمریکا بود. تیمرمن با اشاره به تلاش ناکام کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای اصلاح صدای آمریکا، بخش فارسی VOA را مبتلا به بیماری علاج‌ناپذیر توصیف می‌کند. به‌نوشته او، طبق نظرسنجی که در سال ۲۰۱۵ میلادی از کارمندان فدرال شده است، تنها ۳۰ و دو دهم درصد از کارکنان صدای آمریکا مدیران خود را درستکار و صادق می‌دانند.

 

در ادامه مقاله واشنگتن تایمز به قلم کنت تیمرمن آمده است: در سال‌های اخیر، در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، تعدادی خبرنگار از رسانه‌های جمهوری اسلامی به صدای آمریکا آمده‌اند که سبب شده صدای آمریکا به "صدای رژیم تهران" تبدیل شود. تیمرمن در انتها با اشاره به تلاش‌های مجلس نمایندگان و مجلس سنا برای اصلاح و حفظ VOA، بر این نکات تأکید دارد که بخش فارسی صدای آمریکا بیش از حد آلوده به فساد است و اصلاح‌پذیر نیست. کنت تیمرمن خواستار تعطیلی صدای آمریکا شده است تا از این طریق هم پول مالیات‌دهندگان آمریکایی هدر نرود و هم آبروی آمریکا حفظ شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2780
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 88
  • آی پی دیروز : 38
  • بازدید امروز : 115
  • باردید دیروز : 52
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 167
  • بازدید ماه : 1,332
  • بازدید سال : 8,017
  • بازدید کلی : 516,707